Groninger Centrum voor Geweldloze Communicatie

Waarom?

Als mensen zijn we tot ongelooflijke dingen in staat. We gaan met raketten de ruimte in en duiken met microscopen in moleculen om medicijnen te ontwikkelen. En… als we maar genoeg gedoe en gedonder ervaren, lukt het soms nog niet eens om de afwas gedaan te krijgen. Of afspraken te maken die werken. Dan is er strijd in de keuken, of oorlog aan tafel. Mooie plannen en initiatieven sneuvelen omdat meningen verharden en energie weglekt.

Met elkaar van mening verschillen is niet zo moeilijk. Wat dan best ingewikkeld kan zijn, is te blijven omzien naar elkaar en samen zorg te dragen voor wat belangrijk is. In Groningen hebben we grotere uitdagingen dan de afwas alleen. We hebben bevingen, we hebben krimp, we hebben armoede. En we hebben ook rust, ruimte, en rijkdom. Om er met elkaar wat moois van te maken, is het belangrijk dat we onze krachten bundelen, juist wanneer het ingewikkeld is.

Geweldloze communicatie is een keuze om oog te hebben voor de behoeften van mensen. Het is een keuze voor samenleven en samenwerken, ook als onze meningen en behoeften verschillen. Het is een keuze voor verbinding in plaats van verharding.

Kunnen we elkaar ontmoeten in gesprekken die energie geven zodat we samen kunnen bijdragen aan onze Groninger wereld?  Daar wil het Groninger Centrum voor Geweldloze Communicatie graag aan bijdragen met inspiratie en activiteiten!

Wat ik in mijn leven wil is compassie, een stroom tussen mijzelf en anderen die gebaseerd is op gezamenlijk geven vanuit het hart. – Marshall Rosenberg

Alle geweld ontstaat als mensen zichzelf voor de gek houden en geloven dat hun pijn afkomstig is van andere mensen. En dat die andere mensen het vervolgens verdienen om gestraft te worden –  Marshall Rosenberg

Geweldloosheid?​

Speculoos, grenzeloos, eindeloos… we hebben in het Nederlands niet zoveel woorden die eindigen op -loos met een positieve betekenis. ‘Foutloos’ is zo’n woord: een waardering van iets door het tegenovergestelde te ontkennen. Net zoals ‘geweldloos’.

‘Geweldloos’ is voor mensen soms een lastig begrip: Vaak denken mensen dat geweldloze communicatie te maken heeft met hoe je omgaat met agressie. Of dat je glimlacht als iemand je uitscheldt. De term ‘geweldloos’ is een vertaling van het Oudindische woord ahimsa. Het heeft weinig te maken met aardig doen, of lief gevonden worden.

Geweldloosheid is van alle tijden. Het is een keuze die mensen al eeuwen maken: De keuze om geen geweld te willen gebruiken in gedachte, woord en daad. De keuze om te knokken vóór iets wezenlijks, in plaats van tégen anderen. Knokken met vreedzame intenties.

Wil je geïnspireerd raken door geweldloze initiatieven van over de hele wereld? Kijk dan eens op de website van Nonviolencenews.org.

Alle geweld ontstaat als mensen zichzelf voor de gek houden en geloven dat hun pijn afkomstig is van andere mensen. En dat die andere mensen het vervolgens verdien om gestraft te worden –  Marshall Rosenberg

Geweldloze Communicatie?​

Geweldloze Communicatie (GC) werd ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg. Hij deed jarenlang onderzoek naar communicatie die bijdraagt aan contact en samenwerking. Wereldwijd wordt GC benut omdat het inzicht kan geven en concrete handvatten om verbinding te creëren. Verbinding waarbij oog is voor ieders behoefte.

In het Nederlands gebruiken we ook vaak de term Verbindende Communicatie. Want het draait bij Geweldloze Communicatie uiteindelijk om verbinding in onszelf en met anderen. Verbinding als keuze, in plaats van overleven door strijd.

Verbinding is soms hard werken. In onszelf en met elkaar. We hebben immers allerlei gewoontes die samenleven mogelijk maken én soms ook iets kosten. Je houdt je mond als iemand praat en moet tegelijk voor jezelf opkomen. Maar wat nu als iemand meer woorden zegt dan je kunt horen? Wat nu als opkomen voor jezelf jou je baan kan kosten, of de samenwerking? Kop der veur! Schouders eronder en mouwen opstropen, dát kunnen we. Maar kunnen we ook ruimte maken om te balen van hoe het loopt? Ruimte waarin we eerlijk kunnen zijn en gehoord worden, en tegelijkertijd ook de ander horen voor de waarheid die zij of hij deelt?

Trouw, werkelijk trouw aan zichzelf en aan de waarden, die men hoogschat en de moed hebben zich ter wille van die trouw onbemind te maken bij anderen – Etty Hillesum

Het enige waarvan ik moe was, was van toegeven – Rosa Parks

Voor wie?

Het GCGC wil Groningers ondersteunen en inspireren om te kiezen voor verbinding. Om manieren te ontdekken om anderen te ontmoeten en samen te werken, óók als de meningen verschillen. Woon en/of werk je in Groningen en ben je op zoek naar inspiratie of praktisch advies? Wil je van verwijdering en strijd terugkomen bij verbinding en samenwerking? Dan ben je bij het GCGC aan het goede adres!

Door wie?

Het GCGC is een initiatief van Christiaan Zandt in samenwerking met Inge Hendriks. Christiaan zegt daarover:

“Van Dorkwerd en Sebaldeburen tot Ruisscherbrug en Uithuizen – mijn wortels liggen in het Groninger land. Ik voel dat in mijn lijf, iedere keer als ik thuiskom van elders in het land. Wat mij al jaren bezighoudt, is hoe we met elkaar samen leven op een manier die rekening houdt met ieders behoefte. Ik wil graag bijdragen aan verbinding die ons helpt om oog te hebben voor elkaar, ook als het spannend is. Ik wil graag mensen ontmoeten die hetzelfde denken als ik én mensen die andere ideeën hebben, zodat we onze krachten kunnen bundelen. Ik wil graag mensen ondersteunen die het mooie en het liefdevolle van Stad en Ommeland in de schijnwerpers zetten.”

Christiaan en Inge zijn internationaal gecertificeerd als trainer Geweldloze Communicatie bij de organisatie van Marshall Rosenberg, cnvc.org.

Christiaan Zandt: bisho.nl
Inge Hendriks: hongerighart.nl

Activiteiten en inspiratie

Hier vind je activiteiten die we vanuit het GCGC ondernemen op het gebied van geweldloosheid en geweldloze communicatie.

Ben je op zoek naar training, begeleiding of bemiddeling op basis van geweldloze communicatie? Dan verwijzen we je graag door naar de websites van 

Christiaan Zandt: bisho.nl
Inge Hendriks: hongerighart.nl


21 januari 2026 19:3-21 uur: Kennismaking met het GevoelsGriet Dagboek door Margriet de Jong. Mee info en opgave via deze website.

4 februari 2026 20-22 uur: Verdiepende workshop Geweldloze Communicatie bij het Humanistisch Verbond. Hoe blijven we mild naar onszelf als we minder dan perfect zijn?
De workshop is bedoeld voor mensen die al hebben kennisgemaakt met verbindende of geweldloze communicatie. Meer info via deze website.

17 februari 2026, 19:30-21:30: Interactieve introductie Geweldloze Communicatie bij de Biotoop in Haren. Mensen die wonen en/of werken in de Biotoop en de Hortus en de directe buren (bewoners Kerklaan, Mollenweg en Botanicuslaan) hebben voorrang. Er is plek voor maximaal 20 deelnemers. Meer info en opgeven via een mailtje aan Isa.

 

 

Waar?

Het Groninger Centrum voor Geweldloze Communicatie
is gevestigd aan de Merelstraat 100 in Groningen.

Contact

    Zonder een directe actie waarin ze tot uitdrukking komt,
    is geweldloosheid, in mijn beleving, zinloos – Mahatma Gandhi

    © GC050 | Website door A·Sister